نحوه استفاده از واقعیت مجازی (VR) در مراقبت های بهداشتی (قسمت اول)

نحوه استفاده از واقعیت مجازی در مراقبت های بهداشتی

همه‌گیری کووید19 و رونق فناوری متعاقب آن، سونامی تغییراتی را در مراقبت‌های بهداشتی به همراه داشته است، زیرا شیوه‌هایی مانند بهداشت از راه دور گسترش یافته است. سرمایه گذاری خطرپذیر سلامت دیجیتال از 8.1 میلیارد دلار در سال 2019 به 29.2 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته و بیش از سه برابر شده است.

مرز بعدی ممکن است واقعیت مجازی (VR) باشد. این فناوری‌ها در مراقبت‌های بهداشتی بسیار در حال گسترش هستند، زیرا بیماران، پزشکان، تنظیم‌کننده‌ها و بیمه‌گران با راه‌حل‌های دیجیتالی راحت‌تر می‌شوند.

از تکرار جراحی‌ها در یک بدن مجازی تا اجازه دادن به بیماران مبتلا به PTSD برای مرور خاطرات آسیب‌زا، VR راه‌حلی از راه دور، همه‌جانبه و کم‌هزینه برای برخی از چالش‌های مهم فضای سلامت ارائه می‌کند.

واقعیت مجازی در مراقبت های بهداشتی چیست؟

VR چیست؟

VR به شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای اشاره دارد که به‌عنوان یک دنیای 360 درجه همه جانبه تجربه می‌شود.

هدست های VR دارای دو صفحه نمایش هستند که برای هر چشم یکی می باشد. هر یک زاویه کمی متفاوت از صحنه نمایش داده شده را برای ایجاد عمق بیشتر نشان می دهند.

هدست‌ها دارای حسگرهایی هستند که تشخیص میدهند کاربر به کجا نگاه می‌کند وهمچنین سرعت حرکت سر را ردیابی می‌کنند. همانطور که کاربر سر خود را برمی گرداند، تصاویر جدیدی برایش ظاهر می شود، درست مانند آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتد. هدست‌ها همچنین می‌توانند هدفون‌هایی را در خود جای دهند که صدایی 360 درجه ارائه می‌کنند تا تصور یک محیط سه بعدی را در ذهن تقویت کنند.

برخی از تنظیمات VR شامل دسته هایی برای کنترل بیشتر است. آن‌ها حرکت دست‌های کاربر را ردیابی می‌کنند و به او اجازه می‌دهند چیزهایی را در دنیای مجازی بگیرند، کلیک کنند یا حرکت دهند. جایگزین پیشرفته‌تر، دستکش‌های لمسی است که عملکردی مشابه کنترل‌کننده‌ها دارد و همچنین می‌تواند احساسات فیزیکی، مانند احساس گرفتن توپ یا نوازش حیوان خانگی را شبیه‌سازی کند.

برخی از سیستم ها از کاربران می خواهند که حسگرهای خارجی را در اتاق خود تنظیم کنند تا حرکات بدن خود را ردیابی کنند، در حالی که برخی دیگر به عنوان سیستم های مستقل با تمام سنسورهای داخلی کار می کنند. همچنین ردیاب هایی وجود دارند که می توانند به اشیاء دیگر یا به اعضای بدن مانند زانو و مچ دست برای دقیق تر کردن ردیابی حرکت متصل شوند تا آنها را در دنیای مجازی قرار دهند.

VR-فروشگاه

VR چگونه در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود؟

VR اغلب با بازی همراه است، اما موارد استفاده زیادی از جمله آموزش ایمنی برای کارگران، سفرهای میدانی مجازی برای دانش‌آموزان، و نمایشگاه‌های ماشین مجازی نیز وجود دارد. AR و VR جهانی در بازار مراقبت های بهداشتی در سال 2021 2.3 میلیارد دلار ارزش داشت و پیش بینی می شود تا سال 2030 به 19.6 میلیارد دلار برسد.

هدست ها را می توان در بیمارستان ها، کلینیک ها یا مراکز آموزشی پزشکی استفاده کرد و یا برای استفاده خانگی در اختیار بیماران قرار داد.

درمان‌های خانگی را می‌توان توسط بیمار به تنهایی و از راه دور توسط یک پزشک یا حتی هوش مصنوعی تسهیل کرد.

در برخی موارد، درمان‌های واقعیت مجازی برای زمانی که بیماران بطور موقتی قادر به دسترسی به درمان حضوری نیستند، چه به دلایل مالی و چه به دلیل کمبود متخصصان موجود، پیشنهاد می‌شوند. در موارد دیگر، VR ممکن است در واقع یک پیشرفت در درمان های موجود باشد.

استفاده از واقعیت مجازی در مراقبت های بهداشتی

بسیاری از هیجان انگیزترین کاربردهای VR شامل درمان های در پزشکی است.

VR-فروشگاه

VR می‌تواند با پرت کردن حواس بیماران با تجربه‌های غوطه‌ورکننده آرامش‌بخش درد را کاهش دهد.

به عنوان مثال، کاربران می توانند به مکانی آرام مانند ساحل متروک منتقل شوند، جایی که صدای تاب خوردن امواج را می شنوند. یا ممکن است از طریق تمرینات تمرکز حواس، مدیتیشن یا سایر تکنیک های درمانی که مدیریت درد را بهبود می بخشد، صدای درمانگر را بشنوند.

این رویکرد در حال حاضر در بیمارستان ها برای آرامش قربانیان سوختگی و در حین زایمان، جراحی، درمان سرطان و روش های دندانپزشکی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که درمان با واقعیت مجازی حتی می تواند جایگزین بیهوشی در برخی از روش های جراحی شود. همچنین بر روی بیماران مبتلا به درد مداوم مانند کمردرد مزمن در حال آزمایش است.

فیزیوتراپی و کاردرمانی

فیزیوتراپی و کاردرمانی را می توان در محیط مجازی با مربی از راه دور, که بیماران را از طریق تمرینات راهنمایی می کند، انجام داد. درمان واقعیت مجازی تکنیک‌هایی را از بازی قرض می‌گیرد تا تمرین‌های خسته‌کننده را سرگرم‌کننده و مفید کند، و این احتمال را افزایش می‌دهد که بیماران به برنامه درمانی خود پایبند باشند.

سکته مغزی، آسیب و توانبخشی پس از عمل، ناتوانی های جسمی و زوال عقل همگی کاندیدای درمان واقعیت مجازی هستند. در یک مطالعه، بیماران مبتلا به ضایعات مزمن نخاعی پس از بازی فوتبال با استفاده از آواتار VR، قدرت حرکت پاهای شان را دوباره به دست آوردند.

XRHealth کلینیک‌های مجازی را ارائه می‌کند که برای طیف وسیعی از حالت ها، کار درمانی و فیزیوتراپی را با درمانگر از راه دور ارائه می‌دهند. Vivid Vision یک پیشنهاد ویژه دارد - یک ابزار آموزشی VR برای بیماران مبتلا به تنبلی چشم که می تواند در خانه یا تحت نظارت پزشک استفاده شود.

VR-زیبیلکا-فروشگاه

مواجهه درمانی و PTSD

بیماران با درگیر شدن با محرک های VR در یک محیط مجازی ایمن و سفارشی طراحی شده، با ترس ها و اضطراب های شدید مقابله کنند. برای مثال، بیمار با ترس از ارتفاع ممکن است به طور مجازی از روی یک پل عابر پیاده باریک راه برود.

OxfordVR در حال حاضر درمان واقعیت مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای بیماران روان پریشی که از آگورافوبیا شدید رنج می برند، ارائه می دهد. آنها هدست‌هایی را به خانه‌های بیماران تحویل می‌دهند، جایی که می‌توانند خرید چیزی را در یک فروشگاه مجازی یا سوار شدن به اتوبوس مجازی تمرین کنند. جلسات VR با تماس‌هایی با مربی دنبال می‌شود که پیشرفت آنها را به پزشک گزارش داده می شود.

یک مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان مبتلا به آگورافوبیا شدید پس از شش جلسه فعالیت‌های مجازی تحت هدایت هوش مصنوعی، مزایای قابل توجهی را تجربه کردند. به طور مشابه، شرکت‌کنندگانی که ترس از ارتفاع داشتند، پس از دو ساعت درمان VR، 68 درصد از ترس شان کاسته شد.

شرایط دیگری که متخصصان از طریق درمان مواجهه با واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، PTSD است. سربازان قدیمی را می توان به شبیه سازی بسیار دقیق خاطرات آسیب زا منتقل کرد. یک مطالعه کوچک نشان داد که 16 نفر از 20 بیمار دیگر معیارهای تشخیصی PTSD را پس از درمان ندارند.

زیبیلکا