سئو چیست و چه کاربردی در کسب و کارهای مجازی دارد؟

در قسمت اول گفتیم که بهینه سازی موتور جستجو سئو فرآیندی است برای بهینه سازی وب سایت شما با هدف بهبود رتبه شما در نتایج جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر , و برای داشتن بازخورد بیشتر نیاز است که سئو سایت خود را بالاتر ببرید. برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می کنیم که ابتدا قسمت اول را مطالعه کنید.

سئو-زیبیلکا

بعد از مطالعه ی این قسمت در میابید که:

- موتورهای جستجو چیست؟

- موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

- الگوریتم گوگل چیست؟

- عوامل رتبه بندی در گوگل کدامند؟

موتورهای جستجو

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد کمک می کند اطلاعات را در اینترنت پیدا کنند. یک مثال معمولی؟ گوگل.

و حقیقت این است که گوگل نیز احتمالا تنها مثالی است که باید بدانید. فقط به نمودار سهم بازار موتورهای جستجو در سراسر جهان نگاه کنید.

بنابراین وقتی در این راهنما در مورد موتورهای جستجو صحبت می کنیم، بیشتر منظور گوگل است. سایر موتورهای جستجو بر اساس اصول مشابه کار می کنند و تا زمانی که وب سایت شما برای گوگل بهینه شده است، باید برای دیگران نیز راه اندازی شده باشید.

کاربرد سئو-زیبیلکا

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

فرآیندی که در آن موتورهای جستجو کار می کنند شامل این مراحل اصلی است:

1- پردازش (crawling)

2-نمایه سازی

3-انتخاب نتایج

و در نهایت، نمایش نتایج جستجو به کاربر.

در حقیقت روند کار چیزی شبیه عکس زیر است:

 پردازش

پردازش فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو به طور مداوم تمام صفحات وب اینترنت را اسکن می کنند. آنها از قطعات کوچکی از برنامه ها (به نام خزنده یا ربات) برای دنبال کردن تمام لینک ها و کشف صفحات جدید (و همچنین به روز رسانی صفحاتی که قبلاً کشف کرده اند) استفاده می کنند.

نمایه سازی

پس از پردازش وب سایت، اطلاعات نمایه سازی می شوند. موتورهای جستجو سعی می کنند صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند، سپس آنها را دسته بندی کرده و در فهرست ذخیره کنند.

فهرست موتورهای جستجو اساساً یک کتابخانه غول پیکر از تمام وب سایت های پردازش شده با یک هدف واحد است - درک آنها و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان یک نتیجه جستجو.

انتخاب نتایج

هنگامی که کاربر اینترنت یک عبارت جستجو می کند، موتور جستجو آن را در فهرست کاوش قرار می دهد, و بهترین نتایج را به دست می آورد. فهرست نتایج به عنوان SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) شناخته می شود.

در پاراگراف های بعدی نگاهی دقیق تر به الگوریتم جستجوی گوگل خواهیم داشت.

سئو چیست؟زیبیلکا

الگوریتم گوگل

الگوریتم جستجوی گوگل به عنوان یک مثال کلی برای اشاره به همه الگوریتم‌ها، سیستم‌های یادگیری ماشین و فناوری‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند، استفاده می‌شود.

برای ارائه بهترین نتایج، آنها عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که عبارتند از:

پرس و جو - موتور جستجو باید بفهمد کاربر دقیقاً چه چیزی را جستجو می کند.

ارتباط صفحات - صفحه باید با عبارت جستجو مرتبط باشد

کیفیت محتوا موتور جستجو سعی می کند بهترین نتایج را از نظر کیفیت محتوا انتخاب کند

قابلیت استفاده از صفحات - صفحات باید قابل استفاده باشند (از نظر دسترسی، خوانایی، ایمنی و غیره)

زمینه و تنظیمات - در آخر، مکان، تنظیمات و تاریخچه جستجوهای کاربر در نظر گرفته می شود.

همانند هر سیستم پیچیده دیگری، الگوریتم گوگل باید مرتباً به روز و اصلاح شود.

علاوه بر به‌روزرسانی‌های جزئی الگوریتم که به صورت روزانه اتفاق می‌افتد، Google معمولاً هر سال چند , به‌روزرسانی الگوریتم اصلی را ارائه می‌کند.

آنها به طور رسمی توسط گوگل اعلام می شوند و سر و صدای زیادی در جامعه سئو ایجاد می کنند.

مرور فهرستی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی (مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و…) می‌تواند راهی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی Google و SEO در طول سال‌ها باشد.

سئو چیست؟-زیبیلکا

جست و جوی ارزیاب های کیفیت

علاوه بر الگوریتم‌ها، گوگل از ورودی داده‌های انسانی نیز استفاده می‌کند.

هزاران کارمند خارجی گوگل به نام رتبه‌بندان کیفیت جستجو وجود دارند که از دستورالعمل‌های دقیق (در دسترس عموم) پیروی می‌کنند، نتایج جستجوی واقعی را ارزیابی می‌کنند و کیفیت صفحات رتبه‌بندی شده را ارزیابی می‌کنند.

نمونه معمولی از صفحاتی که تحت این نوع ارزیابی دقیق قرار می‌گیرند، صفحات به اصطلاح YMYL (پول شما، زندگی شما) هستند - صفحاتی که به موضوعات مهمی می‌پردازند که می‌توانند بر شادی، سلامت، ایمنی یا رفاه مالی افراد تأثیر بگذارند.

ارزیابی‌کنندگان کیفیت مستقیماً بر رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارند، اما داده‌های آنها برای بهبود الگوریتم جستجو استفاده می‌شود.

زیبیلکا-سئو چه کاربردی دارد؟

عوامل رتبه بندی

البته موتورهای جستجو محاسبات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه می دارند. با این وجود، بسیاری از عوامل رتبه بندی به خوبی شناخته شده اند.

فاکتورهای رتبه بندی موضوعی بسیار مورد بحث در دنیای سئو هستند.

بسیاری از آنها به طور رسمی توسط گوگل تایید شده اند، اما بسیاری از آنها در حوزه گمانه زنی ها و تئوری ها باقی مانده اند. از نقطه نظر عملی، مهم است که بر روی عواملی تمرکز کنید که تأثیر ثابتی دارند، اما همچنین سعی کنید "نمره خوب" را در همه زمینه ها حفظ کنید.

محتوای هدفمند شما باید مشخص کنید که افراد چه چیزی را جستجو می کنند و محتوای با کیفیت متناسب با نیازهای آنها ایجاد کنید.

وب‌سایت قابل پردازش – این کار بیهوده است – اگر می‌خواهید رتبه‌بندی کنید، وب‌سایت شما باید به راحتی توسط موتورهای جستجو پیدا شود.

کیفیت و کمیت لینک ها – هر چه صفحات با کیفیت بیشتری به وب سایت شما پیوند داده شوند، از نظر گوگل از اعتبار بیشتری برخوردار خواهید بود.

محتوای مبتنی بر هدف کاربر - سئو تنها به این نیست که از چه کلماتی استفاده می کنید، بلکه به نوع محتوا و جامعیت آن نیز مربوط می شود - بازدیدکننده شما را خوشحال می کند و گوگل نیز خوشحال خواهد شد.

محتوای منحصر به فرد - در مورد استفاده از محتوای تکراری در وب سایت خود بسیار مراقب باشید.

EAT: تخصص، اقتدار، اعتماد - سیگنال‌های E-A-T توسط ارزیابی‌کنندگان کیفیت Google ارزیابی می‌شوند - هرگز فراموش نکنید که تخصص و قابلیت اعتماد خود را بسازید و اثبات کنید و فقط در مورد موضوعاتی بنویسید که برای آنها واجد شرایط هستید.

محتوای تازه برخی از موضوعات به تازگی بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند، اما با این وجود، باید به طور مرتب محتوای خود را به روز کنید تا آن را به روز نگه دارید.

نرخ کلیک تگ های عنوان و توضیحات متا خود را برای بهبود CTR صفحات خود بهینه کنید.

سرعت وب‌سایت مطمئن شوید که بازدیدکنندگان شما مجبور نیستند برای بارگذاری صفحه زیاد منتظر بمانند، در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که قبل از بازدید واقعی آن را ترک کنند.

روی هر دستگاهی کار می‌کند – وب‌سایت شما باید روی هر دستگاه و اندازه صفحه‌ای کاملاً کار کند (به یاد داشته باشید که اکثر کاربران اینترنت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه می‌آیند!)

زیبیلکا-سئو چیست و چه کاربردی دارد؟
توجه: کیفیت محتوا بدون شک مهمترین عامل سئو است (توجه داشته باشید که از هر 10 عامل مهم 5 عامل مربوط به محتوا است).

عوامل مهم دیگری که ممکن است تأثیر مثبتی بر رتبه بندی شما داشته باشد:

عمق محتوا

بهینه سازی تصویر

مرجع موضوعی

صفحه ای با ساختار مناسب

اشتراک گذاری اجتماعی

استفاده از HTTPS  

موتورهای جستجوی زیادی وجود دارد، اما تنها گوگل است که بیشترین پیشرفت را در بازیابی اطلاعات، درک زبان طبیعی و پردازش زبان طبیعی داشته است. در 25 سال گذشته، موتورهای جستجو از ارزیابی مبتنی بر متن خالص به عصر یادگیری ماشینی حرکت کردند. امروزه گوگل هر ماه قصد کاربر را بازگو می‌کند و می‌تواند بدون هیچگونه محدودیتی تفاوت‌های جزئی در خواسته‌های واقعی جستجوگران را تشخیص دهد: کیفیت محتوا، ارائه محصول، طراحی، تجربه کاربر.

در نتیجه، سئو از بهینه سازی معیارهای ثابت به کار در جهت تجربه کاربری بهینه تغییر کرده است. سئوکاران باهوش می دانند که باید از بک لینک ها و محتوا فراتر بروند. آنها باید نیازهای جستجوگران را در زمینه یک کلمه کلیدی درک کنند.