دیپ وب (Deep Web) و دارک وب (Dark Web) چیست؟ (قسمت دوم)

نحوه دسترسی به دارک وب

دارک وب زمانی آرمان شهر هکرها، افسران مجری قانون و مجرمان سایبری بود. با این حال، فناوری جدید مانند رمزگذاری و نرم‌افزار مرورگر ناشناس Tor، اکنون این امکان را برای هر کسی فراهم می‌کند که در صورت تمایل، در تاریکی غواصی کند.

مرورگر شبکه Tor (پروژه «مسیریابی پیاز») دسترسی کاربران را برای بازدید از وب‌سایت‌ها با «پیاز» اپراتور رجیستری فراهم می کند. این مرورگر سرویسی است که ابتدا در اواخر دهه 1990 توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافت.

با درک اینکه ماهیت اینترنت به معنای فقدان حریم خصوصی است، نسخه اولیه Tor برای پنهان کردن ارتباطات جاسوسی ایجاد شد. در نهایت، این چارچوب تغییر کاربری داد و از آن زمان در قالب مرورگری که امروز می شناسیم، عمومی شده است و هر فردی می تواند آن را رایگان دانلود کند.

برای فهم راحتتر, Tor را به عنوان یک مرورگر وب مانند Google Chrome یا Firefox در نظر بگیرید. قابل ذکر است، مرورگر Tor به جای اینکه مستقیم ترین مسیر را بین رایانه شما و بخش های عمیق وب طی کند، از مسیر تصادفی سرورهای رمزگذاری شده به نام «گره» استفاده می کند. این به کاربران اجازه می‌دهد بدون ترس از ردیابی اقداماتشان یا افشای سابقه مرورگرشان به دیپ وب متصل شوند.

دیپ وب-دارک وب-فروشگاه ساز آنلاین

سایت‌های روی دیپ وب همچنین از Tor (یا نرم‌افزار مشابه مانند I2P، "پروژه اینترنت نامرئی") برای ناشناس ماندن استفاده می‌کنند، به این معنی که نمی‌توانید بفهمید چه کسی آنها را اجرا می‌کند یا در کجا میزبانی می‌شود.

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟

به زبان ساده خیر، دسترسی به دارک وب غیرقانونی نیست. در واقع، برخی از کاربردها کاملاً قانونی هستند و از ارزش "دارک وب" پشتیبانی می کنند. در دارک وب، کاربران می توانند از سه مزیت  استفاده کنند:

ناشناس بودن کاربر

خدمات و سایت‌های تقریبا غیرقابل ردیابی

امکان انجام اقدامات غیرقانونی هم برای کاربران و هم برای ارائه دهندگان

به این ترتیب، دارک وب افراد زیادی را جذب کرده است که در صورت افشای آنلاین هویت خود در معرض خطر قرار می گیرند. قربانیان آزار و اذیت، افشاگران و ناراضیان سیاسی, از کاربران مکرر این سایت های مخفی بوده اند. اما البته، این مزایا را می توان به راحتی به کسانی تعمیم داد که می خواهند خارج از محدودیت های قوانین به روش های غیرقانونی دیگر عمل کنند.

به عبارتی دیگر، قانونی بودن دارک وب بر اساس نحوه تعامل شما به عنوان یک کاربر با آن است. گاهی ممکن است به دلایل زیادی که برای حفاظت از آزادی مهم هستند، در مسیر خطوط قانونی قرار بگیرید یا ممکن است برای حفاظت و ایمنی دیگران به روش هایی غیرقانونی عمل کنید. بیایید هر دوی این مفاهیم را از نظر "مرورگر دارک وب" و خود وب سایت ها بازگو کنیم.

دیپ وب- دارک وب-فروشگاه ساز اینترنتی

آیا استفاده از Tor غیرقانونی است؟

از نظر نرم افزاری، استفاده از Tor و سایر مرورگرهای ناشناس کاملاً غیرقانونی نیست. در واقع، این مرورگرهای فرضی «دارک وب » منحصراً به این بخش از اینترنت متصل نیستند. بسیاری از کاربران اکنون از Tor برای مرور اینترنت عمومی و بخش های عمیق تر وب به صورت خصوصی استفاده می کنند.

حریم خصوصی ارائه شده توسط مرورگر Tor در عصر دیجیتال فعلی مهم است. شرکت ها و نهادهای حاکم به طور یکسان در حال حاضر در نظارت غیرمجاز از فعالیت های آنلاین شرکت می کنند. برخی به سادگی نمی خواهند آژانس های دولتی یا حتی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) بدانند که به چه چیزی آنلاین نگاه می کنند، در حالی که برخی دیگر انتخاب کمی دارند. کاربران در کشورهایی با قوانین دسترسی سختگیرانه اغلب حتی از دسترسی به سایت های عمومی منع می شوند مگر اینکه از مشتریان Tor و شبکه های خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنند.

با این حال، همچنان می‌توانید اقدامات غیرقانونی در Tor انجام دهید, که می‌تواند شما را بدون در نظر گرفتن قانونی بودن مرورگر متهم کند. شما به راحتی می توانید از Tor در تلاش برای دزدی محتوای دارای حق نسخه برداری از دیپ وب ، اشتراک گذاری فیلم های مستهجن غیرقانونی یا شرکت در تروریسم سایبری استفاده کنید. استفاده از یک مرورگر قانونی باعث نمی شود که اقدامات شما در سمت راست قانون قرار بگیرد.

دیپ وب-دارک وب-فروشگاه ساز اینترنتی

آیا استفاده و بازدید از سایت های موجود در دارک وب غیرقانونی است؟

در انتهای شبکه دارک وب, یک منطقه خاکستری قرار دارد. استفاده از دارک وب معمولاً به این معنی است که شما سعی می کنید در فعالیتی شرکت کنید که نمی خواهید در معرض دید عموم قرار گیرد.

افراد به دلایل بسیار مختلفی ممکن است از وب تاریک استفاده کنند, به طور مثال:

منتقدان دولت و مدافعان تندرو، ممکن است در صورت کشف هویت واقعی خود, از واکنش متقابل بترسند. برای کسانی که از دست دیگران آسیب دیده اند و ممکن است نخواهند که مهاجمان مکالمات آنها را در مورد این رویداد کشف کنند. اگر یک فعالیت توسط نهادهای حاکمیتی که تحت آن قرار دارید غیرقانونی تلقی شود، جرم محسوب خواهد شد و پیگرد قانونی دارد.

گفته می شود، ناشناس بودن جنبه تاریکی دارد زیرا مجرمان و هکرهای بدخواه نیز ترجیح می دهند در سایه فعالیت کنند. به عنوان مثال، حملات سایبری و قاچاق فعالیت‌هایی هستند که شرکت‌کنندگان می‌دانند جرم‌آمیز خواهند بود. آنها این اقدامات را به دارک وب انجام می دهند تا پنهان شوند.

دارک وب-دیپ وب-فروشگاه ساز آنلاین

در نهایت، مرور ساده این فضاها غیرقانونی نیست، اما می تواند برای شما مشکل ساز باشد. در حالی که به طور کلی غیرقانونی نیست، فعالیت های نامطلوب در بسیاری از بخش های دارک وب وجود دارد. اگر مراقب نباشید و دانش کافی آن را نداشته باشید می‌تواند شما را در معرض خطرات غیرضروری قرار دهد. بنابراین، دارک وب زمانی که برای فعالیت های غیرقانونی استفاده می شود چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟

انواع تهدیدات در دارک وب

اگر قصد استفاده از دارک وب را برای اهداف اصلی حفظ حریم خصوصی دارید، ممکن است همچنان بپرسید: "آیا استفاده از دارک وب خطرناک است؟" متأسفانه، این مکان می تواند بسیار خطرناک باشد. در بخش بعدی برخی از تهدیدات رایجی که ممکن است در طول تجربه جستجوی خود با آنها روبرو شوید را بیان خواهیم کرد.

فروشگاه ساز اینترنتی-زیبیلکا