دیپ وب (Deep Web) و دارک وب (Dark Web) چیست؟ (قسمت اول)

دیپ وب (Deep Web) مجموعه ای پنهان از سایت های اینترنتی است که فقط توسط یک مرورگر وب تخصصی قابل دسترسی است. این قابلیت برای ناشناس و خصوصی نگه داشتن فعالیت های اینترنتی استفاده می شود که می تواند در برنامه های کاربردی قانونی و محرمانه مفید باشد. برخی افراد از آن برای فرار از سانسور دولتی استفاده می کنند و همچنین دیده شده که برای فعالیت های بسیار غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

دارک وب چیست-دیپ وب-Deep Web-Dark Web

(Dark Web)وب تاریک،(Deep Web)وب پنهان و(Source Web)سورس وب چیست؟

اینترنت با میلیون ها صفحه وب، پایگاه داده و سرور قابل توجهی است که همگی 24 ساعت شبانه روز در حال فعالیت و انجام عملیات هستند. اما به اصطلاح اینترنت "مرئی" (با نام مستعار ‘Surface Web’وب سطح یا’Open Web’وب باز) - سایت هایی هستند که می توان به راحتی با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو پیدا کرد - فقط نوک کوه یخ قراردارند.

اصطلاحات متعددی پیرامون وب نامرئی وجود دارد که اگر می خواهید از چرخه ی معیوب کسب اطلاعات خلاصه و ناقص خارج شوید ، ارزش آن را دارد که تفاوت آنها را بدانید.

وب سطح Surface Web یا وب باز Open Web

وب باز یا وب سطح، لایه سطحی "مرئی" است. اگر کل وب را به مانند یک کوه یخ نگاه کنیم، وب باز قسمت بالایی آب خواهد بود. از نقطه نظر آماری، این مجموعه از وب سایت ها و داده ها کمتر از 5٪ از کل اینترنت را تشکیل می دهند.

همه وب‌سایت‌های عمومی که از طریق مرورگرهای سنتی مانند Google Chrome، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس قابل دسترسی هستند، در اینجا قرار دارند. وب‌سایت‌ها معمولاً با اپراتورهای رجیستری مانند «.com» و «.org» برچسب‌گذاری می‌شوند و می‌توانند به راحتی با موتورهای جستجوی محبوب پیدا شوند.

مکان یابی وب سایت های سطحی امکان پذیر است زیرا موتورهای جستجو می توانند وب را از طریق پیوندهای قابل مشاهده فهرست کنند (فرآیندی به نام «خزیدن» به دلیل اینکه موتور جستجو مانند یک عنکبوت در وب حرکت می کند).

Dark Web-Deep Web-دارک وب- دییپ وب

وب عمیق یا Deep Web

دیپ وب در زیر سطح قرار دارد و تقریباً 95٪ از تمام وب سایت ها را تشکیل می دهد. این قسمتی از یک کوه یخ در زیر آب است که بسیار بزرگتر از بخش سطحی است. در واقع، این وب پنهان آنقدر بزرگ است که نمی توان تخمین زد که دقیقاً چند صفحه یا وب سایت در هر زمان فعال است.

با ادامه این قیاس، موتورهای جستجوی بزرگ را می توان مانند قایق های ماهیگیری در نظر گرفت که فقط می توانند وب سایت های نزدیک به سطح را "صید" کنند. همه چیز، از مجلات دانشگاهی گرفته تا پایگاه های داده خصوصی و محتوای غیرقانونی ، که از دسترس عموم دور است در این بخش قرار دارد. این دیپ وب همچنین شامل بخشی است که ما به عنوان دارک وب می شناسیم.

در حالی که بسیاری از رسانه‌های خبری «دیپ وب» و «دارک وب» به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، بسیاری از بخش‌های عمیق در کل کاملاً قانونی و ایمن هستند. برخی از بزرگترین بخش های دیپ وب عبارتند از:

پایگاه‌های داده:

مجموعه‌های فایل‌های عمومی و خصوصی محافظت شده که به سایر مناطق وب متصل نیستند و فقط در خود پایگاه داده جستجو می‌شوند.

اینترانت:

شبکه‌های داخلی شرکت‌ها، دولت‌ها و امکانات آموزشی که برای برقراری ارتباط و کنترل جنبه‌های خصوصی در سازمان‌هایشان استفاده می‌شوند.

اگر نمی‌دانید چگونه می‌توانید به دیپ وب دسترسی پیدا کنید، باید بدانید که به احتمال زیاد در حال حاضر نیز روزانه در حال استفاده از آن هستید. اصطلاح "دیپ وب" به تمام صفحات وب اطلاق می شود که توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. دیپ وب ها ممکن است در پشت گذرواژه‌ها یا سایر دیوارهای امنیتی پنهان شوند، در حالی که دیگران به سادگی به موتورهای جستجو می‌گویند که آنها را «دنبال» نکنند. بدون لینک های قابل مشاهده، این صفحات به دلایل مختلف بیشتر پنهان می شوند.

در دیپ وب های بزرگتر، محتوای "پنهان" به طور کلی تمیزتر و ایمن تر است. همه چیز از پست‌های وبلاگ در حال بررسی, طراحی مجدد صفحه وب در انتظار، تا صفحاتی که هنگام بانکداری آنلاین به آنها دسترسی پیدا می‌کنید، بخشی از دیپ وب هستند. علاوه بر این، اینها هیچ تهدیدی برای رایانه یا ایمنی شما در کل ایجاد نمی کنند. بیشتر این صفحات برای محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران از وب باز پنهان می شوند، مانند:

حساب های مالی مانند بانکداری و بازنشستگی

حساب های ایمیل و پیام های اجتماعی

پایگاه های اطلاعاتی شرکت های خصوصی

اطلاعات حساس HIPAA مانند اسناد پزشکی

پرونده های حقوقی

Dark Web-Deep Web-دیپ وب- دارک وب

جست‌وجوی بیشتر در دیپ وب خطر بیشتری برای افراد به همراه دارد. برای برخی از کاربران، بخش‌هایی از دیپ وب این فرصت را برای کاربران فراهم می‌کند که محدودیت‌های محلی را دور بزنند و به خدمات تلویزیونی یا فیلمی دسترسی پیدا کنند که ممکن است در مناطق محلی آنها در دسترس نباشد. دیگران برای دانلود موسیقی دزدی یا سرقت فیلم هایی که هنوز در سینماها اکران نشده اند، تا حدودی عمیق تر می شوند.

در انتهای دارک وب، محتوا و فعالیت خطرناک تری را خواهید یافت. وب‌سایت‌های Tor در این انتهای دیپ وب قرار دارند که «دارک وب » در نظر گرفته می‌شوند و فقط توسط یک مرورگر ناشناس قابل دسترسی هستند.

امنیت دیپ وب بیشتر به کاربران عادی اینترنت مرتبط است تا ایمنی دارک وب، زیرا ممکن است به طور تصادفی در مناطق خطرناک قرار بگیرید: بسیاری از بخش‌های دیپ وب هنوز در مرورگرهای اینترنتی معمولی قابل دسترسی هستند. اینگونه است که کاربران می توانند از طریق مسیرهای مماس به اندازه کافی سفر کنند و در نهایت به یک سایت دزدی هنری یا یک انجمن رادیکال سیاسی و حتی به مشاهده محتوای خشونت آمیز آزاردهنده برسند.

Dark Web یا وب تاریک

دارک وب به سایت هایی اطلاق می شود که ایندکس نشده اند و فقط از طریق مرورگرهای وب تخصصی قابل دسترسی هستند. دارک وب که به طور قابل توجهی کوچکتر از وب سطح است، بخشی از دیپ وب در نظر گرفته می شود. با استفاده از مثال اقیانوس و کوه یخ، دارک وب در قسمت انتهایی و زیرین کوه یخ در زیر آب خواهد بود.

وب تاریک ، بخش بسیار پنهانی از دیپ وب است که کمتر کسی با آن تعامل دارد یا حتی آن را می بیند. به عبارت دیگر، دیپ وب  همه چیز زیر سطح را که هنوز با نرم افزار مناسب قابل دسترسی است، از جمله دارک وب را پوشش می دهد.

شناسایی و واکاوی ساختار دارک وب چند لایه کلیدی را نشان می دهد که آن را به پناهگاهی ناشناس تبدیل می کند:

هیچ نمایه ساز یا ایندکسی برای صفحات دارک وب توسط موتورهای جستجوی وب سطحی وجود ندارد. گوگل و سایر ابزارهای جستجوی محبوب نمی توانند اطلاعاتی از صفحات درون دارک وب کشف یا نمایش دهند.

"تونل های ترافیک مجازی" از طریق یک زیرساخت شبکه اتفاقی

به دلیل اپراتور رجیستری منحصر به فرد آن، توسط مرورگرهای سنتی غیرقابل دسترسی است. همچنین، با اقدامات امنیتی مختلف شبکه مانند فایروال ها و رمزگذاری بیشتر پنهان می شود.

دارک وب-دیپ وب-Dark web-Deep web

شهرت دارک وب اغلب به مقاصد مجرمانه یا محتوای غیرقانونی و سایت‌های «تجاری» مرتبط است که کاربران می‌توانند کالاها یا خدمات غیرقانونی را خریداری کنند. با این حال، احزاب حقوقی نیز از این چارچوب استفاده کرده اند.

وقتی صحبت از امنیت دارک وب می شود، خطرات دیپ وب با خطرات دارک وب بسیار متفاوت است. لزوماً نمی توان به راحتی با فعالیت های سایبری غیرقانونی برخورد کرد، اما اگر به دنبال آن باشید، بسیار شدیدتر و تهدیدکننده تر است. قبل از اینکه تهدیدات وب تاریک را باز کنیم، در بخش های بعد نحوه بررسی و چرایی دارک وب را با هم بررسی می کنیم.

  سایت ساز-فروشگاه ساز آنلاین-زیبیلکا